SALT
GALATA’DA MODERN KARŞILAŞMALAR
Ebru
Nalan Sülün
Hollanda-Türkiye
diplomatik ilişkilerinin 400. yılı nedeniyle Ocak 2012’den bu yana SALT ve
VanAbbemuseum iş birliğinde gerçekleştirilen İstanbul Eindhoven-SALTVanAbbe
projesinin son sergisi Zeynep Yasa Yaman’ın küratörlüğünde SALT Galata’da
açıldı. İstanbul
Eindhoven- SALTVanAbbe: Modern Zamanlar,Van Abbemuseum koleksiyonunda bulunan
20. yüzyıl başından 1960’lara dek üretilmiş eserler ile Türkiye’den aynı
dönemde üretilmiş eserleri bir araya getiriyor. Dünya sanatına yön veren isimler
ile yan yana konumlandırılan Türk sanatçıların eserleri arasında kurulan
köprüler ve bu yolla izleyeni analize sürükleyen yaklaşımlar serginin ana
eksenini oluşturmakta.
Jean Brusselmans |
Pierre Alechinsky,Hakkı Anlı,Avni Arbaş,Yüksel Arslan,Ferruh Başağa,Jean Bazaine, Nurullah Berk,Roger Bissière,Georges Braque,Marcel Broodthaers,Jean Brusselmans,Cihat Burak,Corneille,Adnan Çoker,Robert Delaunay,Nejad Melih Devrim,Abidin Dino,Victor Dolphijn,Raoul Dufy,Edgar Fernhout,Leo Gestel,Juan Gris, Hans Hartung, Zeki Faik İzer, İlhan Koman, Herman Kruyder, Ger Lataster, Fernand Léger, El Lissitzky, André Marchand, Fikret Mualla, Mübin Orhon, Pieter Ouborg, Pablo Picasso, Serge Poliakoff, Selim Turan, Theo van Doesburg, Geer van Velde, Hendrik Nicolaas Werkman, Theo Wolvecamp, Andrzej Wróblewski, Ossip Zadkine ve Fahrelnissa Zeid’in eserleri ile şekillenen sergi,kurgusal altyapısı ve çok boyutluluğu ile Türkiye sergi tarihinde önemli bir yere konumlandırılacak yapısallığa sahip.
Yüksel Arslan |
Victor Dolphijn |
Modern Zamanlar; yirminci yüzyılın getirdiği sosyal değişimler ve kırılmaları
1960’lara kadar olan dönem içerisinde analiz ediyor.20.yüzyılın başlarında
başlayan savaş ortamı,iç buhranlar önemli yer ve kabuk değişimlerine sebep
olmuştu.1945 sonrasında dünya ağır bir yıkımla karşı karşıya idi.Bu yıllarda dünyanın
denge merkezi değişmiş ve yeni gerginlikler görünür olmuştu.Aynı paralellikte
Türkiye tarihi de izlendiğinde 1923 sonrası dönemde Cumhuriyet’in kuruluşu
hızla ülkenin modernleşmesini,fikirlerin,sosyal kodların temelden yeni bir
ideal ile başkalaşmasını sağlamıştı.Sergi tüm bu sosyal dönüşümleri, kullanılan
farklı anlatım dili ve göstergeler aracılığı ile belgeselleştiriyor.Yasa Yaman,
moderni sadece sanatın avangart değişimleri yada üsluplaşmaları ile değil
farklı coğrafyaların sosyo-kültürel ve siyasi yaptırımları yada dönüşümleri ile
merkeze alıyor.Bu merkeze alım sürecinde siyasi süreçte eskinin yıkımı ve yeni
düzen inşa etme önerileri ile sanatta modern algısının birleşimi çok boyutlu
bir anlatım dili ile sunuluyor.Sergide ülkelerin değişen siyasi ve
sosyo-kültürel dengeleri ve bu dengelerle simultan ilerleyen sanatın
modernleşme sürecinin dayattığı estetik kurallar,çelişkiler,yerellikler sorunsallaştırılıyor.Farklı
modernlikler,çelişkiler ve benzerlikler…Sergide resim,heykel çalışmalarına ek
olarak arşiv dergilerin sunumu ve ülkedeki yeniden inşayı referanslayan dergi içeriklerinden
seçilen makaleler de içeriğe önemli referanslar veriyor.Ayrıca mekanda
kullanılan iki video da taşıdıkları belgesel değerler ile dikkat çekiyor.Karşılıklı
ekranlarda gösterilen Sergey Yutkeviç yönetmenliğinde çekilen“Türkiye’nin Kalbi
Ankara”(1934)filmi ile Aydın Arakon yönetmenliğindeki “İstanbul’un Fethi”(1951)
filmlerinin mekanda karşılıklı konumlandırılmaları da iki film arasındaki
temasal kırılganlıkları belirginleştirmiş. Ayrıca; “Türkiye’nin Kalbi Ankara”
(1934) filmine ait sesin enstalasyon olarak mekana yayılan boyutsallığı sanat
yapıtlarını da kaplayan bir içselliğe sahip.
Fernand Léger |
24 Kasım 2012 tarihinde Salt Galata’da;
Semra Germaner,Ahu Antmen,Vasıf Kortun,Ali Cengizkan,Güven Arif Sargın ve sergi
küratörü Zeynep Yasa Yaman’ın katılımı ile gerçekleştirilen “1930-1950 ve
1950-1970’lerde Türkiye’nin Modernleşmesi” başlıklı konferans ve panelden
oluşan etkinlik, sergi içeriğini tartışmaya açan bir yapısallığa sahip idi.
Modern olma halinin sanatsal-siyasi
karşılaştırmalarını ve gerçekliklerini önemli arşiv kanıtları ile sunarak
belgeselleştiren İstanbul Eindhoven- SALTVanAbbe: Modern Zamanlar 30 Aralık
2012 tarihine dek Salt Galata’da izlenebilir.
* Bu yazı 17.12.2012 tarihinde Cumhuriyet Gazetesi'nde yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder