“KIRMIZI”;
BİR RETROSPEKTİF- BİR ANALİZ
Ebru
Nalan SÜLÜN
Habip
Aydoğdu’nun Retrospektif Sergisi “Kırmızı”; 9 Aralık’ta İş Sanat Kibele
Galerisi’nde açıldı. Sergi, sanatçının 1976 yılında sergilediği ilk
resimlerinden gelecek süreçte açacağı yeni projelerine dek sanatçıyı analitik
boyutları ile izleme şansı veriyor. Bu durum ise retrospektif sergilerin, monografik
çalışmaların Türkiye için ne kadar önemli ve böylesi seçkiler sunan sergilerin ne
denli eksik olduğu fikrini akıllara getiriyor.
Sergileme
biçimi olarak retrospektif yöntemin sanat tarihi bilimine sağlayacağı katkının
önemi elbette tartışılmaz. Özellikle son günlerde ‘sanat tarihi yazımı’ üzerine
başlayan tartışmalar içerisinde “sanatçı tarihi”nin yazımının da önemini
gündeme almak gerekir. Pekçok sanatçının kendi monografisini bile
oluşturamadığı sanat ortamında kurumsal yapıların bu sorumluluğu çok daha fazla
üstlenmeleri ve bir zorunluluk olarak düşünmeleri tarihe sunulan önemli bir
katkı olacaktır. Özellikle sanat koleksiyonlarında saklı, sergilenmeyen ve
yayınlanmayan yapıtlar, yetersiz düzeydeki kataloglama alışkanlığı, sanat
tarihi yazımı tartışmasından çok daha önemli bir problem olarak görülmeli ve
tartışılmalıdır. Sanat eseri olmazsa sanat tarihi de olmayacağına göre sanatçı
retrospektiflerinin sayısını bu noktada artırmanın gerektiğini vurgulamak gerekir.
Pekçok sanatçının eksik, daha önce izleme şansı bulamadığımız eserleri
haricinde yazılmış bir sanat tarihleri var. Bu hataya açık sanatsal analizin
boyutunu ve derinliğini artırmak amacıyla en azından yaşayan sanatçıların belleği
tutulmalı, yazılmalı ve kayıt altına alınmalı. Kütüphanelerde varolan eski
sayılı sanat dergilerinin artık raflara sığmadığı için depolara kaldırıldığı,
raflarda varolan sayıların ise kaybolduğu, yazık ki bellek kaydının hızla
tükendiği bir sanat ortamında bu bakış açısının ve farkındalığın sağlanması
önemli bir gereklilik olarak bir kenarda durmakta.
İş
Sanat Kibele Galerisi; Habip Aydoğdu sergisi ile 62. Retrospektif sergisini izleyenlere
sundu. Galerinin sanat yaşamında kırkıncı yılını doldurmuş isimlerden
oluşturduğu bu sergi dizisi, sanat tarihsel okuma içerisinde oldukça büyük bir
öneme sahip.
Aydoğdu
retrospektifi “Kırmızı”’da eserler; sanatsal dönüşümlerinin ip uçlarını
verebilmek için 1970’lerin Yaşam Kavgası, 1980’lerin Uçan Düş, 1990’ların Az Olanla Düşündürtmek/Kırmızının İktidarı,
2000’lerin Modernizmin İzinde/Kurban başlıkları ile sunuluyorlar. Kırmızı ıstampa mürekkebi ile renklendirdiği
resimleri yaparken hissettiği duyguların yaşamı boyunca sürdüğünü dile getiren
Aydoğdu için “kırmızı”; isyanın, bilinçaltının, sezgilerin, bastırılmış
duyguların, farkındalığın, seçiciliğin, tepkilerin, özetle yaratma eyleminin
rengi. Aydoğdu’nun sanatındaki ‘kırmızı’ macerasını, sanatçının her on yılda
belirginleşen sanatsal dönüşümlerini sunan sergi; 23 Ocak 2016 tarihine kadar Kibele
Sanat Galerisi’nde izlenebilir…
* Bu yazı 3 Ocak 2016 tarihinde Cumhuriyet Gazetesi'nde yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder